We kennen allemaal het gevoel: je maakt een fout op je werk en even denk je dat de wereld vergaat. Maar juist die oeps-momenten blijken vaak waardevolle lessen in zich te hebben. Want eerlijk is eerlijk: van vallen en opstaan leer je nu eenmaal het meest. In deze blog delen RisQITeers openhartig hun blunders, bloopers en de wijze lessen die ze daaruit hebben getrokken. Want als we allemaal onze fouten delen, hoeven we niet allemaal dezelfde fouten te maken.
Het raakvlak tussen fouten en groei
We horen het vaak: “Fouten maken is menselijk.” Maar voor ons bij RisQIT is het opsporen van fouten ons dagelijks werk – we zijn gespecialiseerd in het testen van software en het identificeren van bugs voordat ze problemen veroorzaken.Toch maken ook wij foutjes. Een communicatiemisverstand, een verkeerde inschatting, het overkomt ons allemaal. Noem het foutjes, noem het bloopers, ze leiden allemaal tot momenten van reflectie, waarbij we onszelf afvragen: “Hoe kan ik dit in de toekomst beter doen?”
Maarten: de VIP-prioriteit
Maarten herinnert zich nog goed een benarde situatie. Tegen de ‘regels’ in hielp hij een VIP met computerproblemen niet onmiddellijk. Maarten: “Er speelden wel ergere dingen die meer impact hadden en in mijn ogen voorrang hadden. Daar dacht deze meneer – en zijn hele directieteam – anders over. Ze ontploften van woede. Achteraf gezien had ik het misschien iets slimmer kunnen aanpakken.”
Wat heeft deze ervaring hem geleerd? Maarten: “Leg de beslissing daar waar die hoort. In dit geval had ik de VIP moeten laten kiezen: eerst hem helpen en het halve bedrijf plat, of andersom. Durf ‘sorry’ en ‘het spijt me’ te zeggen. Daarmee haal je vaak de (ergste) boosheid en frustratie weg bij anderen en ontstaat ruimte om samen te kijken wat er fout is gegaan en hoe het opgelost of voorkomen kan worden.”
Zijn tip voor collega’s? “Ze zeggen dat je van je fouten leert; dus voel je vrij om veel fouten te maken – dan leer je veel!”
Marc: de kracht van directe communicatie
Marc herinnert zich een voorval met een collega die wat onfris rook. Marc: “Ooit, lang, lang geleden – denk vooral niet dat het over mijn huidige collega’s gaat – had ik een collega die altijd een zure appeltjeslucht met zich meebracht. Iedereen klaagde erover en speculeerde erop los over wat de oorzaak kon zijn, maar niemand durfde er iets van te zeggen. Begrijpelijk ook, want de persoon in kwestie was een beetje opvliegend. Daarom hebben we er lafjes het probleem van onze teammanager van gemaakt.”
Dit ging niet bepaald zoals gepland. Marc: “Natuurlijk kregen we de confrontatie keihard terug en moesten we het alsnog zelf oplossen.”
Wat heeft Marc hiervan geleerd? “Je moet moeilijke gesprekken altijd onder vier ogen voeren en je vooraf goed voorbereiden op hoe je een moeilijke boodschap wilt gaan brengen. Door problemen door te schuiven, worden ze vaak alleen maar groter.”
Michiel: fouten zijn menselijk
Michiel houdt het kort en krachtig als we hem vragen naar een fout die hij heeft gemaakt: “Kan ik met niet herinneren.” Maar als we doorvragen over wat hij van fouten heeft geleerd, is zijn antwoord wel heel helder: “Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je leert van je fouten, zodat je diezelfde fout niet vaker maakt.”
Zijn advies voor collega’s die zich zorgen maken over fouten? “Fouten maken is menselijk. Don’t worry about it.” Dus laten we onszelf vooral niet te serieus nemen.
Francis: de onvergrendelde deur
Francis deelt een nogal gênant moment uit zijn werkervaring. Francis: “Ik heb ooit vergeten de deur van de wc op slot te doen op kantoor bij een opdrachtgever. Ik kwam erachter doordat de opdrachtgever zelf ook van het toilet gebruik moest maken. Je snapt wat er gebeurde.”
Francis kan er nu om lachen, maar trekt er ook een belangrijke les uit: “Deur op slot als je op de wc zit! En natuurlijk kun je hiermee een mooie brug maken naar het werk. Immers, focus je niet alleen maar op nieuwe dingen, maar behoud ook vooral oog voor datgene wat je moet behouden.”
Zijn tip voor collega’s? “Zorg ervoor dat je rust creëert in je werk, zodat je ook aandacht kunt blijven geven aan de zaken die aandacht nodig hebben.”
Wat we allemaal kunnen leren van fouten
De verhalen van onze collega’s laten zien dat fouten maken niet alleen menselijk is, maar ook waardevol. Het gaat niet om de fout zelf, maar om wat je ervan leert en hoe je ermee omgaat. Door open te zijn over onze fouten, creëren we een cultuur waarin leren centraal staat en waarin we elkaar kunnen helpen om te groeien.
Meer weten over RisQIT?
Wil je meer weten over RisQIT en hoe onze testers werken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Interesse in een toffe job als tester en benieuwd hoe wij jou als tester ondersteunen in je carrière? Kijk dan even bij onze vacatures! Wie weet begint jouw volgende avontuur hier binnenkort!