Testen, dat is toch het opsporen van bugs? Dat is een misverstand dat wij vaak horen. Voor eens en voor altijd: nee, testen gaat niet alleen om het opsporen van bugs, maar om zoveel meer. Natuurlijk is het opsporen van fouten in software een van de doelstellingen van het testproces, maar het is ook een belangrijk middel om de mogelijkheden en onmogelijkheden van een applicatie te leren kennen en om te onderzoeken of bepaalde aannames wel kloppen.
Software testen gaat over het waarborgen van kwaliteit
Het doel van software testen is om de kwaliteit van de applicatie of het platform te waarborgen en om te zorgen dat het voldoet aan de vereisten en verwachtingen van de gebruikers. Daar hoort het opsporen van fouten en bugs zeker bij, maar het testproces gaat ook over het evalueren van de werking van de software in verschillende scenario\’s en omgevingen. Doet het wat het moet doen, en is het betrouwbaar, efficiënt, veilig en gebruiksvriendelijk? De uitkomst van een testprocedure helpt ontwikkelaars om de gebruikerservaring te verbeteren door problemen te identificeren en te verhelpen voordat de software wordt uitgerold naar de eindgebruikers.
Ondersteunen van de gebruikers
Testen gaat ook om het door en door leren kennen van een applicatie. Pas als je tot in de finesses begrijpt wat het doet, weet je ook wat het niet doet. Zo kun je achterhalen hoe je een applicatie nog beter kunt laten functioneren, zodat de gebruikers ervan optimaal worden ondersteund in hun werk. Als je dat niet kunt oplossen met IT, welke maatregelen moet je dan treffen om de gebruikers toch zo goed mogelijk hun werk te laten doen?
Achterhalen foute aannames
Als je kijkt naar hoe een applicatie of platform is gebouwd, zitten daar altijd bepaalde aannames in. Van de organisatie die de ontwikkeling heeft geïnitieerd, van de architect die de architectuur van de software heeft opgesteld, van de ontwikkelaars die de software hebben gebouwd. Bij het testen van software wordt ook gekeken of al die aannames kloppen. Biedt de software de meest optimale manier om de gebruiker te ondersteunen bij zijn werk – of wat hij of zij ook doet met de software?
Ondersteunend aan het ontwikkelproces
Tenslotte is testen ondersteunend aan het ontwikkelproces. Het testproces begint namelijk niet pas als de applicatie klaar is, maar als het goed is al vanaf de start van het ontwikkelproces. Door testers al vanaf dag één te betrekken krijg je direct waardevolle feedback. Dat helpt om de kosten van fouten te verminderen. Het is namelijk veel kostenefficiënter om fouten aan het begin van het ontwikkelproces te herstellen dan nadat de software al in gebruik is genomen. Door te investeren in het testproces en de betrokkenheid van testers bij het ontwikkelproces te vergroten, kun je als organisatie nog meer waarde bieden aan klanten, medewerkers of andere gebruikers.
Meer weten?
Ben je benieuwd naar hoe wij bij RisQIT werken en wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Interesse in een toffe job als tester? Bekijk dan onze vacatures en solliciteer vandaag nog!