Sinds de uitbraak van COVID-19 is de omzet van de detailhandel fiks gedaald. Winkelstraten zagen er maandenlang spookachtig leeg uit en volgens het CBS daalde het ondernemersvertrouwen in de detailhandel begin april naar het laagste punt sinds de start van de meting, in het vierde kwartaal van 2008. Al worden de winkelstraten langzamerhand weer wat drukken, de omzetten dalen sterk. Dit is het sterkst bij de winkels die hun digitalisering niet op orde hebben.
Digitalisering
Als ik het heb over digitalisering, doel ik niet eens zo zeer op winkelautomatisering. Vooral het hebben van een virtuele winkel heeft een positief effect op de omzetten in een tijd waarin fysiek bezoek lastig is. Terwijl stenen winkels hun omzetten zagen dalen, stegen de online uitgaven aan non-food in april met meer dan zestig procent in vergelijking met 2019. Dat ging om productcategorieën die het mogelijk maken om thuis te leven en te werken, maar ook bijvoorbeeld om wonen, sport, boeken en bloemen.
Weg met scheiding fysiek en virtueel
De scheiding tussen fysieke winkels en virtuele winkels werd dus door het coronavirus flink groter. Tijd om die scheiding weg te halen. Ook al neemt de groei van de online aankopen inmiddels weer iets af, als winkelier of retailorganisatie kom je er niet meer zonder een goede webshop. De eerste tijd kozen mensen vooral voor online shoppen omdat dat veiliger voelde. Inmiddels is een grote groep mensen er zo aan gewend, dat ze – in veel gevallen – zullen blijven kiezen voor de virtuele winkel.
Maak de slag
Tijd om de slag te maken dus. Er zijn talloze organisaties die een goede webshop voor je kunnen ontwikkelen. Wij kunnen je ondersteunen met het controleren of de digitalisering veilig, zonder fouten en geoptimaliseerd verloopt. In ons UX Lab testen we gebruikersvriendelijkheid, conversie en veiligheid van web- en mobiele applicaties. Heb je vragen over ons UX Lab? Benieuwd hoe de testers van RisQIT precies werken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.