Organisaties en testers hebben elkaar enorm veel te bieden. Hoe komt het dan toch dat ze elkaar vaak vreselijk mislopen? Wij zien daarvoor drie belangrijke oorzaken. En een oplossing.
1 Het IT-landschap
Softwareontwikkeling heeft door de jaren heen behoorlijke veranderingen doorgemaakt. Tegenwoordig is het agile wat de klok slaat. Er moet binnen projecten snel geschakeld worden, en dat geldt ook voor de tester. De tijd dat er één testmanager aan het hoofd stond van een testteam, het testproces naar eigen inzicht inrichtte en zijn of haar testers vooraf ontworpen en vastgelegde tests liet uitvoeren, is voer voor geschiedenisboekjes. Vaak is er per team of project maar één tester en dat moet een alleskunner zijn: testers die niet alleen kaas gegeten hebben van testen, maar het liefst ook van automatisering en dus van ontwikkelen, die daarnaast ook nog even de requirements nalopen, de gebruikersvriendelijkheid testen in een UX-test en tot slot de security checken door pentests uit te voeren. Kortom: de wereld vraagt naar supertesters met de kennis en ervaring van meerdere personen in één. En ja, dat schaap met de vijf poten bestaat ongetwijfeld, maar er zijn maar weinig organisaties die er eentje kunnen strikken. Er zijn er simpelweg te weinig en ze zijn te duur.
2 De recruitmentsystemen
Iedereen is anders, zelfs in de wereld van testers. De een is introvert en verlegen, de ander is behoorlijk outgoing en zegt waar het op staat. Niks mis mee, maar bij de gemiddelde intake maakt de tester die zichzelf het beste kan verkopen de meeste kans. Bovendien staat het proces van recruitment en intakes in de IT in het algemeen bol van conflicterende belangen en lange lijnen. Recruiters bepalen wie ze opvoeren voor een intake en dat zijn meestal de personen waar het meest aan verdiend kan worden.
3 De disbalans tussen tekort en overschot aan testwerk
In sommige beroepen is het hollen of stilstaan. Dat geldt ook voor de testwereld. Of er is testwerk wanneer er (nog) geen tester gevonden is, of er is een tester, maar er is op dat moment geen werk. Bij andere projecten worden testers juist totaal overvraagd en is het vrijwel onmogelijk kennis over kwaliteit en testen over te brengen en andere teamleden bij het kwaliteitsproces te betrekken. Een gemiste kans, want zo blijven de testers altijd de enigen met bepaalde kennis en kunde. Vertrekt de tester, dan vertrekt de kennis.
En nu?
Het werken met één dedicated tester, die dag in dag uit naar jouw kantoor toekomt, is dus voor veel bedrijven geen oplossing. Te veel werk, te weinig werk, niet de juiste expertise. Toch denken wij dat elke organisatie kan beschikken over een supertester, door te werken met virtuele testers. Benieuwd hoe dat eruit ziet? Download dan hier onze whitepaper.